De eerste wankele schreden op het modelvliegerspad.
Het Geheim
…….”Its my belief that powered flight is possible” Orville Wright 1901………
Helaas zal het leren vliegen met met een radiografisch bestuurd model in de meeste gevallen lastiger blijken te zijn dan diens grote broer.
Hoe vaak komt het niet voor dat een beginner vol trots, maar zonder veel kennis van zaken, zijn spiksplinternieuwe model de luchtdoop wil geven. De resultaten zijn bijna altijd hetzelfde: een diep teleurgestelde modelbouwer, die met armen vol brokstukken huiswaarts keert. Ook als de volgende pogingen op een dergelijke manier eindigen zal de eerst zo enthousiaste beginner waarschijnlijk een minder frustrerende hobby verkiezen.
Als je in de gelukkige omstandigheden verkeert en er in de buurt een club is, ga dan eens een paar keer kijken, en vraag gerust aan iemand hoe je het best geholpen kunt worden met leren vliegen. Leren vliegen is vooral veel oefenen en met name met je eerste model. De doorzetters zullen er een hele fijne hobby aan hebben
Je eerste model
Tussen de ervaren vliegers zal altijd een verschil van inzicht blijven bestaan over wat nu het beste beginnertoestel is. Over een ding zijn ze het echter eens : Het moet een zelfstabiel en niet te snel vliegtuig zijn. Stabiliteit is heel belangrijk omdat je als beginner zeker de nodige keren je coördinatievermogen kwijt bent.
De Calmata is een hoogdekker van circa 1,50 meter en is uitermate
geschikt als eerste toestel Het toestel bestaat in brandstofversie en als electroversie.
Als je model klaar is zal de dag des oordeels aanbreken en je model zal na een grondige inspectie van één van onze ervaren leden de luchtdoop krijgen. Het model wordt door je instructeur op hoogte gebracht en deze zal je dan de zender overhandigen mits je de zenuwen in bedwang hebt. Het is een enorme ervaring te zien dat het vliegtuig jouw instructies opvolgt. Na een aantal lessen leer je zelf opstijgen en als laatste leer je landen. Goed landen bij diverse weersomstandigheden is verreweg het moeilijkste onderdeel van het vliegen.
De Calmata bestaat ook als laagdekker en is een goed voorbeeld van een tweede toestel.
Als je het model helemaal onder de knie hebt kun je een basisbrevet (een test op basisvaardigheden om veilig te vliegen) halen en vervolgens mag je zelfstandig vliegen bij onze club.
De meeste piloten stappen vervolgens over op een meer acrobatisch model met rolroeren en nemen de volgende trede op de modelvliegladder.